Umieszczenie w domu pomocy społecznej
Dom pomocy społecznej jest placówką świadczącą usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne dla osób wymagających całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności.
Placówki w zależności od tego, dla kogo są przeznaczone, dzielą się na domy pomocy społecznej dla:
- osób w podeszłym wieku,
- osób przewlekle somatycznie chorych,
- osób przewlekle psychicznie chorych,
- dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie,
- dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie,
- osób niepełnosprawnych fizycznie,
- osób uzależnionych od alkoholu.
Kto może się ubiegać o umieszczenie w DPS?
Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej przysługuje osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.
Umieszczenie w domu pomocy społecznej jest ostatnią formą wsparcia oferowaną przez instytucje pomocy społecznej, która powinna nastąpić po wyczerpaniu wszystkich możliwości opieki w środowisku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
Do domu pomocy społecznej kieruje się na podstawie:
-pisemnego wniosku osoby ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy społecznej lub jej przedstawiciela ustawowego, złożonego do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania lub pobytu w dniu kierowania,
- rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się w dniu jej kierowania, zawierającego w szczególności pisemne stwierdzenie braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania przez rodzinę i gminę.
Dokumenty i miejsce złożenia wniosku
Do wniosku dołącza się:
-decyzję o przyznaniu osobie ubiegającej się zasiłku stałego oraz pisemną zgodę na ponoszenie opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej przez osobę ubiegającą się lub jej przedstawiciela ustawowego,
lub
- decyzję organu emerytalno-rentowego ustalającego wysokość emerytury lub renty oraz pisemną zgodę na ponoszenie opłaty i na jej potrącanie przez właściwy organ emerytalno-rentowy ze świadczenia emerytalnego lub rentowego,
- oświadczenie o wysokości dochodu osoby ubiegającej się lub dochodu osoby małoletniej, w przypadku gdy opłatę będzie ponosić przedstawiciel ustawowy,
- dokumentację lekarską stwierdzającą stan zdrowia i konieczność umieszczenia w domu pomocy społecznej danego profilu.
Wniosek wraz z dokumentacją należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej.
Koszty ponoszone za pobyt w domu pomocy
Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny, do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wprowadziła trójstopniową partycypację w kosztach utrzymania. Jako pierwszą opłatę ponosi osoba kierowana do domu pomocy społecznej w wysokości 70% dochodu własnego, nie więcej niż średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca.
W drugiej kolejności rodzina osoby kierowanej (małżonek, zstępni przed wstępnymi) jeżeli jej sytuacja na to pozwala (tylko wtedy, gdy odpłatność wnoszona przez mieszkańca domu nie pokrywa w pełni średniego miesięcznego kosztu utrzymania w domu pomocy społecznej). Powołana ustawa określa sposób odpłatności rodziny w przypadku dochodu wyższego niż 300% kryterium dochodowego.
Trzecim w kolejności podmiotem partycypującym jest gmina, z której skierowano daną osobę do domu pomocy społecznej. Gmina pokrywa różnicę między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej a opłatami wnoszonymi przez mieszkańca i rodzinę.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej z późniejszymi zmianami.
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Usługi opiekuńcze i specjalistyczne
Usługi opiekuńcze obejmują: pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem.
Ośrodek pomocy społecznej, przyznając usługi opiekuńcze, ustala ich zakres, termin i miejsce świadczenia.
Kto może się ubiegać?
Usługi w miejscu zamieszkania przysługują:
- osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona,
- osobie, która wymaga pomocy innych osób a rodzina, a także wspólnie zamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić.
Jak załatwić sprawę?
- Pomoc udzielana jest na wniosek osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego,
- Wydanie decyzji administracyjnej przyznającej pomoc poprzedzone jest przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o udzielenie pomocy,
- Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Czynność tę przeprowadza się w celu ustalenia faktycznej sytuacji życiowej osoby lub rodziny, a więc sytuacji osobistej, rodzinnej, materialnej, zawodowej, zdrowotnej jak również w celu ustalenia odpłatności za przyznaną pomoc w formie usług,
- Ośrodek pomocy społecznej przyznając usługi ustala ich zakres, termin i miejsce świadczenia.
Koszt usług
- Koszt usług opiekuńczych określony jest w drodze „Uchwały Nr XXIII/104/12 Rady Gminy Siemkowice z dn. 28.12.2012 r., w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania”.
- Usługi opiekuńcze i specjalistyczne mogą być realizowane nieodpłatnie lub za odpłatnością. Wysokość opłat uzależniona jest od dochodu w rodzinie na zasadach określonych w tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do w/w uchwały.
Dokumenty, które należy złożyć:
- Wniosek w sprawie przyznania pomocy w formie usług opiekuńczych,
- Wniosek w sprawie przyznania specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
wraz z załączonym:
- zaświadczeniem lekarskim kwalifikującym do specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności.
Pomoc po opuszczeniu zakładu karnego
Pomoc po opuszczeniu zakładu karnego
Pomoc jest skierowana do osób mających trudności po opuszczeniu zakładu karnego. Osoby te mogą być objęte zarówno pomocą pieniężną jak i niepieniężną.
Kto może się ubiegać? Warunki przyznania to może się ubiegać? Warunki przyznania
Osoba której dochód nie przekracza:
- w przypadku osoby samotnie gospodarującej 701 zł netto,
- w rodzinie na osobę 528 zł netto.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
Postępowanie wszczyna się na wniosek strony, jej przedstawiciela ustawowego lub z urzędu (wniosek pracownika socjalnego). Pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy, który jest podstawą do przyznania pomocy i wydania decyzji administracyjnej. Termin załatwienia sprawy zgodnie z art. 35 KPA wynosi 30 dni.
Wymagane dokumenty
Osoba ubiegająca się o pomoc jest zobowiązana złożyć:
- Wniosek o udzielenie pomocy,
- Zaświadczenie o dochodach,
- Inne dokumenty potwierdzające trudna sytuację bytową – zwolnienie z zakładu karnego.
Miejsce złożenia dokumentów
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemkowicach
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U z 2018 r. Poz. 1508 z późn. zm.)
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.
Składki emerytalne
Składki emerytalne – rentowe
Składki emerytalne i rentowe są przyznawane w przypadku konieczności sprawowania opieki nad ciężko chorym członkiem rodziny i osoba opiekująca nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu.
Kto może ubiegać się o składki?
Prawo do ubiegania się do składek emerytalnych i rentowych przysługuje osobie rezygnującej z pracy, z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad ciężko chorym członkiem rodziny. Dochód osoby opiekującej się nie może przekroczyć 150% kwoty kryterium dochodowego dla osoby w rodzinie oraz nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu z innych źródeł.
Terminy i sposób załatwienia sprawy:
Postępowanie wszczyna się na wniosek strony, jej przedstawiciela ustawowego lub z urzędu (wniosek pracownika socjalnego). Pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy i na tej podstawie przyznaje tą formę pomocy oraz wydana jest decyzja administracyjna. Termin załatwienia sprawy zgodnie z art. 35 K.P.A. nie później niż w ciągu miesiąca.
Jakie dokumenty złożyć?
- Wniosek o udzielenie pomocy,
- Zaświadczenie o dochodach,
- Zaświadczenie lekarskie stwierdzające konieczność sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad członkiem rodziny i okres jej trwania.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U z 2018 r. poz. 1508 z późn. zm.)
Sprawienie pogrzebu
Kto może się ubiegać? Warunki przyznania w/w formy pomocy
W przypadku kiedy osoba zmarła jest samotna lub rodzina nie jest w stanie sprawić pogrzebu we własnym zakresie i nie posiada prawa do zasiłku pogrzebowego.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
Niezwłocznie.
Dokumenty, które należy złożyć:
Informacja o zgonie (policja, instytucje służby zdrowia, prokurator, środowisko lokalne)
Miejsce złożenia dokumentów:
Ośrodek Pomocy Społecznej.